| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
 | Nijzke Clublid |

Lidnummer: 321
|
Geplaatst: Wo 28 Jul 2010, 14:53 Onderwerp: Nijzke's rebuild 2.0 16v engine |
|
|
Zoals ik in mijn introductie pagina kort vertelde, ik ben met een leuk project bezig.
Het rebuilden van mijn 2.0 16v TS.
Je zal wel denken, waarom gaat hij een blok met 165K op de teller nu al reviseren?
Nou…. helaas was het erg hard nodig.
Het begon een aantal maanden terug dat ik een lichte tik vanuit het blok waarnam. Normaal gesproken kan dit wel eens voorkomen maar vaak voorspel dit weinig goeds. Dus richting de Alfa dealer voor advies of ik hier mee kan blijven doorrijden. Daar kreeg ik te horen dat het een lekkend spruitstuk is en me geen zorgen hoefde te maken, al deed ik dat natuurlijk toch want het geluid kwam na mijn gevoel niet vanuit het spruitstuk. Zodoende toch maar door gereden.
Na wat zoekwerk op diverse forums kreeg ik een hoop te horen wat het allemaal kon zijn, zoals:
Nokkenasversteller, kleppen, hydraulische klepstoters, nokkenas een tand versprongen op de riem, waterpomp….noem maar op.
Mede omdat het 2 liter blokje wel de nodige olie verbruikte, met de olie wissel over gegaan op Castrol Edge Formula RS 10W60 en van te voren het blok laten flushen.
Nou ik kan je zeggen, was ik er maar niet aan begonnen…… tot een week na de olie wissel leek alles geweldig, alles was stil en liep als een zonnetje, oliepijl was goed en toen begon de ellende helemaal!
Tikken in het blok was terug en zo erg dat niemand meer met me mee durfde te rijden, bang dat het blok met de straat uit rijden al uit elkaar zou knallen.
Terug naar de dealer, met de vraag of dit nog steeds een lekkend spruitstuk is volgends hun?
Nu zat de distributie wissel er toch aan te komen dus deze gelijk laten meenemen en met de vraag wat het tikken nu echt is en dat dit wel verholpen kan worden. Antwoord was natuurlijk ja, komt allemaal goed. Na een week kon ik hem weer ophalen na de rekening van 1500 euro neer te leggen (distributie/balansas/Multi riem, alle rollen, waterpomp, nokkenasversteller en 16 nieuwe hydraulische klepstoters) en met de vraag aan mij of ik toevallig in Duitsland 91 octaan heb getankt want hij pingelt nog een beetje, maar met uitlezen konden we niets vinden. Ik tank altijd 98 octaan al word het steeds moeilijker te vinden maar nooit 91. Met gevolg dat ik een hoog geld lichter ben en nog steeds een alfa rij die stuk is.
Direct terug gegaan en na weer een week kwijt te zijn geweest blijkt dat mijn zuigers kantelen en hierdoor het blok hoor tikken. Kosten bij de dealer: beginnend bij 4500 euro. Nou daar sloop ik hem zelf wel voor uiteen!
Zo gezegd, zo gedaan.
Vandaar dat ik tussen mijn afstuderen door mijn 147 motor uiteen aan het halen ben en hem compleet nieuw opbouw. Uit en inbouw doe ik zoveel mogelijk zelf (veel foto’s en genummerde bakjes met schroeven) met hier en daar wat hulp mijn pa en van een bevriende garage houder waarvan ik gereedschap, brug, takels en zo verder gebruik kan maken. Buiten het opboren,honen, flowen ( als zijnde optie) en de nieuwe zuigers bestellen word door een revisie bedrijf gedaan. Bij dit al neem ik ook gelijk nieuwe lager voor de drijfstangen en krukas mee en een koppelingset met de gedachte, het ligt nu toch open.
Tot nu toe is de stand van zaken dat het blok eruit ligt en komende week naar het revisie bedrijf gaat.
Het heeft iets langer geduurd omdat ik alleen de weekenden tijd heb en eerst is besloten was het onderblok in de auto te laten en vanuit daar te honen en zo verder, maar na de hoeveelheid speling gezien te hebben is het resterende blok ook uit de auto gehaald.
Excuses voor deze hele lap tekst. Vandaar dat ik zo snel mogelijk er ook foto’s bij plaats om het verhaal te verduidelijken en foto’s zeggen vaker meer dan woorden.
Dus, wordt vervolgd.
Groet Dennie de Nijs
_________________ ex 155 2.0 8v TS '92
ex 155 1.7 8v TS --> 2.0 8v Racer '95
147 2.0 16v TS '02
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | un1ty Alfaholic |

Lidnummer: 766
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | Daniello Clublid |

|
Geplaatst: Wo 28 Jul 2010, 18:29 Onderwerp: |
|
|
Kerel vervelend man....suc6 met de revisie...lijkt me een flinke klus
Groeten,
Daan
_________________ JTD 16V Massimo
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | Nijzke Clublid |

|
Geplaatst: Do 29 Jul 2010, 12:11 Onderwerp: |
|
|
Update 29-7-10
Ik heb een aantal foto's online gezet om jullie me te laten kijken in hoeverre dit project is.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XMHGKALZ
Terug komend op de reacties, het is inderdaad een behoorlijke klus maar het is zeker wel zelf te doen. Het ergste aan alles is dat ik nu mijn 147 niet kan rijden. Ik heb gelukkig wel enige sleutel ervaring opgedaan met mijn vorige Alfa en met het bouwen van race wagen voor oval racing (speedway) en trackdays.
M.b.t. het punt van: had je hem niet beter naar H&S corse kunnen brengen? ja liever gezien wel maar de 1500 euro was ik helaas al kwijt aan de dealer en door dit zelf te doen druk ik de kosten toch wel een hoop. Het hoofd doel van dit was om de 147 weer rijden te krijgen maar ik sluit een bezoek aan H&S corse zeker niet uit
Komend weekend weer sleutelen en dan zal ik jullie ook weer met nieuwe foto's voorzien.
Vragen en/of opmerkingen hoor ik graag want ik weet nog lang niet alles over wat ik nu aan het doen ben en leer graag bij.
Groet, Dennie
147 2.0 16v TS '02
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | un1ty Alfaholic |

|
Geplaatst: Do 29 Jul 2010, 16:17 Onderwerp: |
|
|
| Nijzke schreef: | Update 29-7-10
Ik heb een aantal foto's online gezet om jullie me te laten kijken in hoeverre dit project is.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XMHGKALZ
M.b.t. het punt van: had je hem niet beter naar H&S corse kunnen brengen? ja liever gezien wel maar de 1500 euro was ik helaas al kwijt aan de dealer en door dit zelf te doen druk ik de kosten toch wel een hoop. Het hoofd doel van dit was om de 147 weer rijden te krijgen maar ik sluit een bezoek aan H&S corse zeker niet uit |
heb je uberhaupt al met ze contact opgenomen?
want als ik het lijstje bekijk waar je die 1500 euro voor kwijt bent, dat is ook exact wat ze bij H&S vervangen,
wellicht als je aangeeft dat dit alles net nieuw is, kunnen ze dat inhouden op de kosten die zij maken, en dus uiteindelijk goedkoper uitkomen dan de prijs die op de site vermeld staat!
het is maar een melding, mocht je het allemaal zelf doen, dan wens ik je veel succes! en hoop dat het je inderdaad in kosten een hoop gaat schelen!
_________________ 147 2.0 SELESPEED
----~~~> Ciao, Robin
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | un1ty Alfaholic |

|
|
| Naar boven |
|
 |
 | Nijzke Clublid |

|
Geplaatst: Do 29 Jul 2010, 20:30 Onderwerp: |
|
|
Heey,
Ik was al van plan om morgen morgen contact op te nemen om de mogelijkheden te bespreken. Kon helaas niet eerder vanwege drukte op het werk.
Ik begrijp je absoluut, een EVO ervan maken is dadelijk "kort gezegd" andere nokkenassen en afstellen en chippen (dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want het is een knap staaltje werk wat de heren van H&S doen, hulde hiervoor).
Maar voor dat er een EVO van gemaakt word wil ik eerst een paar andere dingen goed aanpakken, buiten het weer rijdend maken van de 147.
Meer vermogen is leuk, maar belangrijker zijn goede remmen, een goed onderstel en banden.
De 147 staat nu op een set standaard dempers en veren welke ook hun beste tijd hebben gehad en ook de remmen kunnen best een upgrade naar goede blokken en schijven gebruiken. Alleen dan mag ik eigelijk pas aan meer vermogen gaan denken, in iedergeval, zo denk ik er over.
Ik droom er zeker over om er een EVO van te maken maar dat extra geld heb ik deze komende maand niet en wil weer kunnen rijden. En weet niet hoe verstandig het is om met nieuwe zuigers in de inrij periode de alfa op de rollerbank te zetten om hem af te stellen?
Komende dagen weet ik meer en kan ik me dan alsnog gaan bedenken wat ik doe.
Maar iedereen bedank voor het meedenken en adviezen geven.
Gr Dennie
147 2.0 16v TS '02
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | Tommi12 Groot Clublid |

|
Geplaatst: Vr 30 Jul 2010, 14:03 Onderwerp: |
|
|
Als je er een EVO van wilt maken, is NU wel de tijd als het blok toch al helemaal uit elkaar ligt. Betaal je achterafniet meer om die aanpassingen te doen als alles reeds in elkaar geschroefd zit?
_________________ www.ETCCracing.com - the friendliest Forza Motorsport community - ETCCracing@gmail.com
|
|
| Naar boven |
|
 |
 | Nijzke Clublid |

|
Geplaatst: Do 19 Aug 2010, 12:29 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Even een update mbt de revisie van de motor.
Als eerste ben ik verder gegaan met het uiteen halen van het motor en het verwijderen van de versnellingsbak, dynamo, startmotor, en de rest wat ik nog tegen kwam.
Owja, als eerste wil ik nog even kwijt......ik ben geen fan meer van de geur van versnellingsbak olie. Leek wel of je de paaseieren van 10 jaar terug weer vond.
Na een paar uurtjes sleutelen kwam het resultaat te voorschijn in zijnde het interne gedeelte van het onderblok. Alleen kwam daar nog een verrassing bij! 1 drijfstanglager was zo dun geworden en verdraaid dat hij op een positie is gekomen waar hij niet hoort te zitten.
Dus het geluid komt dus niet alleen uit de zuigers maar ook hier vandaan
Vandaag de offerte binnen gekregen wat me dit gedeelte gaat kosten. Dus 4 nieuwe overmaat zuigers met de bijbehoren de veren, 1 nieuwe drijfstang, nieuwe krukaslagers en drijfstanglagers (stond niet bij of deze ondermaat moesten zijn), opboren en honen van de cilinders en het weer in elkaar zetten van het onderblok.
En dat voor een bedrag van 1500 euro ex. BTW
Nu ff afwachten wanneer ik mijn blok terug krijg en dan kan het opbouwen weer beginnen......Ik kan niet wachten tot het zover is.
Tussentijds ben ik nog een leuke set velgen tegen gekomen!
Setje OZ-Racing Supertourismo's in de maat 17" 8J ET35 5x100!!!!
en dan niet de GT's maar de oude versie.
En na een eerste poetsbeurt zagen ze er zo uit
De set kwam met een 4 goede banden, alleen hebben 2 banden regelmatig kennis gemaakt met de wielkasten en zijn tot op het kanvas ingesleten. Dus zonder twijfel moeten er 2 nieuwe banden op.
Bijkomend nadeel is dat ze wat stoeprand schade hebben. Maar dat is een project voor in de wintermaanden. Maar de velgen zijn recht en zijn geen scheuren te vinden.
Maar nu komt het mooie....de prijs van 150 Euro!!!! Lang leven onze zuiderburen!
Zo blijf je bezig met je hobby
Bij terugkomst van het blok zal ik mij hier weer melden en wat foto's maken. Ik hou jullie op de hoogte.
Gr. Dennie
147 2.0 16v TS '02
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|